torsdag 20 september 2012

Intervallträning ger (förhoppningsvis) styrka

Nadine och jag efter passet. Tycker att vi ser oförskämt fräscha ut.
Tur att det ångar lite från våra kroppar och suddar bilden något.
2 dagar i rad har det nu blivit intervallträning. Oj, så roligt det är!

Igår sprang vi den korta "stängselrundan" på lunchen. Det är mer ett fartlekspass än ett intervallpass och går ut på att man ökar farten på ett par stycken långa backar. Under hela den korta (3,5 km?) sträckan finns egentligen bara 2 långa, sega - mycket sega - backar. Plus 1 liten kortare och 1 rak sträcka som ingår i fartökningen. Däremellan är det lugn jogg som gäller för att sänka pulsen. Allt i allo tar det ca 20 minuter men det är 20 tuffa minuter! En gainomax recovery (rasberry flavour) för snabbare återhämtning sitter fint efteråt. :)

Lite mer än 1 dygn senare är Nadine och jag redo för tusingar på Årstabron. Ett av mina favoritpass. Tusen meters intervaller älskar jag. Jo, jag gör bara det. Långt och segt ska det vara! En sträcka på Årstabron är ganska så exakt 1 km. På köpet får man en fin utsikt över Liljeholmskajen på ena sidan och Tantolunden på andra sidan.

Vi startade i Midsommarkransen med lite uppvärmning. Min Garmin vägrar visa farten i min/km utan visar den i km/h! Tror uppvärmingen gick dock i 6.20-fart skulle jag tippa. Vid brons fot startade vi första intervallen som gick på exakt 5 minuter, 5-fart alltså. 30 sekunders ståvila. Intervall 2, ca 5:30 minuter (Nadine ligger före mig nu). Jag kände en stark hungerkänsla trots att jag precis hade laddad med en gainomax energy bar. Men den ersätter ju inte en måltid iofs. Klockan var ju ändå rund 20... 60 sekunders ståvila. Intervall 3 går fort. Nadine måste ha kommit över bron på ca 4:30, jag var efter, 4:45 kanske? Nu började det kännas jobbigt. 30 sekunders ståvila. Intervall 4 fick jag håll. Nadine sprang ifrån mig. Jag orkade inte ens titta på klockan riktigt, fick sakta ner där ett tag...

Efter 4 intervaller fick det räcka för båda av oss. Nadine kände att hon inte hade druckit tillräckligt. Nej, inte jag heller kanske. Man slarvar alldeles för mycket med sånt. Tyvärr... (Ska tänka på det imorgon, lördag är det långpass ju.) Nedjoggen gick emellanåt i ca 5:40-fart :) Haha. Man hade ju farten i kroppen nu. Hade dock svårt att bli av med mitt håll :/

Gainomax recovery återigen innan jag svängde in på Mc Donalds där det blev en Wrap och morötter (åtminstone inga pommes frittes). Orkade knappt äta upp allt.

Hoppas nu bara på att intervallträningen gett lite resultat. Tror inte jag tränade så pass mycket backe inför fjolårets Lidingöloppet. Då hade jag iofs fler långpass och en mara i benen.

Imorgon blir det vila och uppladdning för sista långpasset inför LL! Späääänande. Ska testa pastauppladdning, sportdryck och tävlingskläder. Tjoho!

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! När blir det milen på 55 minuter? Du sa att det inte gick. jag tror att det är nära. Hälsningar Hasse

    SvaraRadera